PENGAJARAN BUAT KITA...
9:17 PM | Author: Hamiza

Assalamualaikum wrbth...

Terkedu…!!!! Itu saja satu perkataan yang mengambarkan perasaan aku saat aku mendengar kisah yang diceritakan teman. Aku tidak mampu untuk berkata, marah tak mampu aku zahirkan, tapi sedih yang teramat rasanya..

Kisahnya :

Nini bekerja disebuat pusat asuhan dikawasan elit yang kebanyakkannya didiami orang melayu di X .. pusat asuhan yang menempatkan anak2 golongan bijak pandai dan dah tentunya juga berada. Pusat asuhan yang bagus, system yang teratur, disiplin yang baik. Malah bagusnya majikan Nini menerapkan nilai2 pendidikan Islam sedari kanak2 ini kecil lagi.


Gambar hiasan..

Dari peringkat bayi hinggalah prasekolah, terdapat lebih kurang 50 org semuanya anak2 jagaan mereka. Semua berjalan lancar hinggalah pada satu hari, mereka menerima seorang ahli baru, kanak2 lelaki berusia 4 tahun. Daniel namanya. Kecil tapi teserlah ketampanan wajahnya seiras wajah siayah. Di pusat asuhan itu juga ada seorang budak perempuan berusia lingkungan 3 tahun, Norish yang juga sangat comel dan cantik.


Gambar Hiasan..

Kelihatan dari hari pertama, Daniel sudah mula tertarik untuk berkawan dengan Norish. Kemana Norish kesitulah Daniel mengekori. Apa pun aktiviti yang dilakukan Norish, Daniel pasti akan turut sama.Di dlm pusat asuhan itu, bayi akan diletakkan satu bilik, kanak2 lelaki dan kanak2 perempuan juga akan diletakkan dibilik berasingan. Tiap hari selepas makan tengahari, mereka akan dikerahkan untuk tidur dan tentunya dalam bilik masing2.

Pada satu hari, Nini yang sedang memeriksa setiap bilik bagi memastikan tiada masalah telah terkejut kerana terlihat kelibat Daniel duduk disisi Norish yang sedang tidur sambil mengusap2 wajah nya. Nini segera mendapatkan mereka dan memujuk Daniel untuk pergi kebilik kanak2 lelaki dan tidur.

Esoknya waktu ada aktiviti bermain, Daniel kelihatan begitu rapat dan mesra kepada Norish, dibelainya rambut Norish dan diciumnya pipi Norish. Nini mula rasa pelik. Tapi merasakan itu sekadar biasa untuk kanak2 seusia, yang mungkin menunjukkan sayang, maklumlah kebiasan kita juga mencium kanak2.


Sekadar Hiasan..

Tengahari itu, sama seperti semalam, Daniel sekali lagi ke bilik Norish dan rupanya dia berbaring sebelah Norish dan terlelap sama sambil tangan nya memeluk Norish. Bila Nini kejutkan dia menangis kerana tidak mahu tidur dibilik kanak2 lelaki.
Kebetulan hari itu keluarga Norish lambat datang menjemput. Norish bermain2 dan seperti biasa Daniel adalah peneman yang setia. Kali ini dia agak bertindak luar biasa, memeluk dan membelai Norish. Nini seperti biasa akan menegah dan memisahkan pelukan itu.

Namun hari ini adalah kemuncak kepada apa yang selama ini menjadi tanda tanya kepada Nini..hari itu kebetulan hujan. Tiada aktiviti bermain diluar. Semua kanak2 bermain di dalam bangunan. Tapi tidak kelihatan Daniel mahupun Norish. Puas dicari kelibat mereka diserata bilik tapi tidak ketemu.

Akhirnya Nini separuh pengsan bila dia menolak pintu stor dibelakang dan terlihat Daniel yang berusia 4 tahun itu duduk dipeha Norish dan sedang mencium perut Norish sambil melondehkan seluarnya dan Norish sudah tidak berbaju Cuma yang tinggal seluar dalam!!!

Pantas Nini menjerit dan mengangkat Daniel sambil Norish menangis (mungkin terkejut kerana Nini menjerit, sebab sebelumya dia hanya diam). Norish segera dipakaikan baju dan Daniel juga segera di paksa memakai semula seluarnya.
Di bilik pengetua yang tenang dalam ribut. Daniel ditanya mengapa dia bertindak demikian dan dengarlah jawapannya...

“Papa buat kat mama boleh, kata papa dan mama tu cara kita nak tunjuk kita sayang, kalau kita sayang kita buatlah macam tu”!!!!!!!!!...

Segera keluarga Daniel dipanggil, pada mulanya mereka menafikan cerita Daniel, tapi bila Nini dan pengetua menceritakan perbuatan Daniel kepada Norish.. si ibu terkejut dan mula menangis sambil mengakui sebenarnya ini adalah pusat asuhan yang ke 3 mereka tukar kan Daniel. Tapi kejadian yg sama telah juga terjadi.

Pengetua secara diplomasi menasihatkan mereka dan minta agar anak mereka dirujuk kepada pakar untuk mendapatkan rawatan.Bapa Daniel agak ego dan tidak mahu menerima teguran dan agak sombong dengan mendakwa tidak ada apa silapnya tapi ibu Daniel mengaku bahawa Daniel pernah beberapa kali melihat mereka melakukan hubungan intim.

Pada mulanya mereka agak kekok ,tapi akhirnya merasakan tiada apa yg perlu dirisaukan kerana Daniel masih kecil, tapi rupanya kesan dari tindakkan itu telah merosakkan ‘jiwa’ Daniel. Apatah lagi dgn penjelasan yang salah.

Moral :
sebagai ibubapa, tolonglah!! Usah risau dengan anak yang kurang mendengar kata2 kita kerana mereka lebih terdidik dari apa yang mereka lihat iaitu tingkah laku kita. Dalam islam juga ada garis panduan antara anak dan ibu bapa, batas aurat dan juga waktu bila yang boleh dan tidak anak2 untuk masuk kebilik ibubapa..

Anak2 sekarang bukan macam anak2 dahulu, mereka sangat pantas berfikir dan naluri ingin tahu lebih hebat, selaras dengan kemajuan dunia. Jadi tolonglah agar berhati2 dalam hal2 yang sebegini. Bila ketika dan waktu yang sepatutnya dan tidak sepatutnya mereka ketahui, supaya kisah seperti ini tidak berulang..

Ah jantung ku .. kau bagai ditusuk sembilu..

Wallahualam..
|
This entry was posted on 9:17 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

12 comments:

On January 17, 2010 at 6:19 AM , Cik Biol said...

sian budak tu..adoi la knp dgn mak ayah dia..iskkk

 
On January 17, 2010 at 7:29 AM , Anonymous said...

mak ayah kat luar sana, make sure lock pintu tu sebelum wat keje...
ishh...basic tu....:-)


nocfeds

 
On January 17, 2010 at 7:54 AM , Hamiza said...

Salam cik biol..tu mak ayah terlampau syg anak kot..sampai bab tu pun nk ajar dr kecik..hehe
sok besar entah mcm mana jdi bdk tu kn..issskk22

 
On January 17, 2010 at 7:57 AM , Hamiza said...

Salam en fauzi..

X tau nk kata apa lah..huhu

 
On January 18, 2010 at 6:09 AM , kakpah said...

nauzubillah....
.
.
parents yang ego, memang ada. terutamanya sibapa. orang jenis ni memang payah untuk menerima kenyataan yang dia buat silap.

salam miza, hik..hik.. lupa plak nak bg salam

 
On January 18, 2010 at 6:21 AM , Hamiza said...

Wkslm kak pah..thanks sudi dtg n komen..
betul tu kak..ibu bapa zaman skrg ramai yg mcm tu..nau'zubillah

 
On January 18, 2010 at 4:28 PM , GeNeRaSi MaLaYSia said...

huh...
ini dari cerita sebenar ek..
xku sangka sudah jadi begini skrg ni ek...

 
On January 18, 2010 at 5:20 PM , SyaffeQ said...

Istighfar sebntar..

terkejut mmbaca post saudari..

memang betul2 terkejut..

doakn semoga kanak2 laki2 tu berubah ke arah kebaikan..

 
On January 18, 2010 at 6:01 PM , Hamiza said...

Salam utk generasi malaysia dn syaffiq..mmg kesah ini benar2 berlaku..sama2 kita ambil iktibar dn muhasabah diri kita..utk yg dh berkeluarga renungkan diri kita corak dn didikan yg mcm mana kita dh beri pada anak2 kita..

wallahualam

 
On January 19, 2010 at 2:55 AM , Blog Bisnis Nursalim said...

Renungan yang patut di cermati......

 
On January 19, 2010 at 5:49 AM , Hamiza said...

salam..slmt dtg en Nursalim..

 
On January 19, 2010 at 4:02 PM , Anonymous said...

Assalamualikum, pihak kerajaan kena pantau lebih tegas lagi. Setakat JAKIM yang kecil nak jaga dan check x memadai. Kena buat tindakan yg drastik. Bukan sekali dua kes nie berlaku. Dah banyak kali pun