BELUM TAU...JOM CUBA..
3:10 AM | Author: Hamiza

Assalamualaikum wrbth...salam sejahtera semua

Jumpa lagi dengan anda semua..kali ni x kurang menariknya info yang saya nak kongsi kan ngan anda..mungkin sesetengah dari anda semua dah ada yang tahu pasal info ni..tapi saya tetap nak kongsikan juga dengan anda yang belum tahu..

Saya rasa info ni penting juga disaat kita dalam kecemasan..mana la tahu kadang2 kita kena kejer luar daerah kemudian x der line pulak..ini lah pentingnya info ni..mei la sama2 kita baca n fahami kemudian kita try buat..betul ker x info ni..info ni saya dapat dari salah satu kiriman emel yang masuk ke inbox saya..jom try..

PERKARA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG TELEFON BIMBIT

Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : -

1) NOMBOR KECEMASAN...
(Yang ni saya dah cuba..ok)

- Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112.Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112.Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi,ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci ( Keypad lock )



2) KERETA TERKUNCI
(Yang ni dah cuba..tapi mcm x berkesan..mybe utk satu2 jenis kereta yang berbeza kot)..

- Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja .

Caranya,cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ' ON ' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.

Pasti kereta anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah menc mencubanya.


3) KUASA BATERI TERSEMBUNYI
(Yang ni pun dh cuba juga..tapi x berkesan..mybe tgok jenama hp kot..hehe)

- Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan.Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan.

Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci ' *3370# ' . Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan ku
asa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda .


4) TELEFON KENA CURI
(Yang ini memang berkesan..dh cuba dh)

- Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri.Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda,sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera di skrin.Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit.

Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat.Bila telefon bimbit anda dicuri,anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut.Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit anda dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar,dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut.

Jadi, walaupun ia di curi,namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya



WALLAHUALAM..
|
This entry was posted on 3:10 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments:

On January 11, 2010 at 4:27 AM , fairul afif said...

cool~

 
On January 11, 2010 at 6:29 AM , Hamiza said...

salam..hye fairul..hehe
semangat la sikit..thanks 4 coming..

 
On January 13, 2010 at 4:18 PM , aku tetap aku said...

salam...hai tah pena tau la plak...thanx 4 da info...

 
On January 13, 2010 at 5:53 PM , Hamiza said...

wkslm..emmm..sama2 kongsi info k..

 
On January 18, 2010 at 10:43 PM , Aizat Si Lipan said...

tips menarik..thank u2x

 
On January 19, 2010 at 1:22 AM , Hamiza said...

salam..hye Aizat,,thanks yer sudi dtg,baca n komen..sama2 share info..